Verspilling voel je!

Afgelopen najaar, tijdens een conferentie van “Lean in de Zorg”, sprak een Amerikaanse meubelmaker.
Hij heeft zijn hele bedrijf succesvol met “lean denken en doen doordrenkt”.
Sterker nog, hij heeft lean teruggebracht tot de simpele essentie, dat het alleen maar gaat om “Kaizen”: “permanent verbeteren”.
Al zijn medewerkers dragen minstens maandelijks een implementeerbaar verbetervoorstel aan.
En dat doen zij op hun gevoel, dat er ergens iets te verbeteren is.
Want de 8 door lean onderscheiden verspillingen “voel je in je lijf”. Iedereen! Ook als je nooit van lean gehoord hebt.
Als je zo’n verspilling tegen komt en je bent je bewust van wat er in je lichaam gebeurt, merk je dat lijfelijk. Er gaat iets “wringen” van binnen.
Zo iets moet ook gebeurd zijn met een van onze dierbare relaties. Zij meldde mij dat zij ging koken voor gasten thuis in het weekend. En dat dat niet zo lean was. Ik reageren: hoezo niet lean? Koken en gasten raakt de essentie van leven. En lean gaat over het essentiële doen. Hoe kun je nog meer leven dan met vrienden samen eten en daarvoor zelf te koken? Haar reactie was “mijn keuken is geëxplodeerd”. Tja, dan snap ik hem. Een “geëxplodeerde” keuken zit immers vol verspillingen. Je keuken is vol, je kunt spullen niet neerzetten of vinden, er zijn spullen vies, die je niet direct kunt gebruiken, dat voelt allemaal suboptimaal,
Kennelijk voelde zij dat er iets niet leans was aan die explosie.
Dan kunnen wij via de taal wel uitleggen wel wanneer je met verspilling te maken hebt, zoals wij doen met het lijstje

  • tellen
  • zoeken
  • raden
  • wachten
  • herstellen
  • stoppen
  • weggooien
  • opslaan
  • zich afvragen
  • controleren
  • omlopen
  • vragen
  • antwoorden
  • hertellen

Als één van deze werkwoorden aan de orde zijn, is er namelijk sprake van verspilling.
Hoeveel krachtiger is een gevoelsmens, die voelt als er sprake is van verspilling. Dan heb je geen lijstjes meer nodig!
Pak alleen dan ook je kans om dat gevoel om te zetten in een verbetering, zodat die verspilling vermindert. En leg die verbetering vast!  Zodat je kunt blijven verbeteren, elke keer weer als je een verspilling voelt!
Reageer in onderstaand veld, of stuur dit bericht door aan iemand die dat op prijs stelt met de icoontjes links in je scherm!

2 antwoorden
  1. heremetijd
    heremetijd zegt:

    Het huidige zorgbeleid is zodanig ingericht dat onnodige verspillende handelingen worden uitgelokt die weer uitnodigen tot onnodig veel meer controle- en beheersingsmaatregelen. Sterker nog, na die uitlokking en de navenante aanpassingen worden die zelfs als noodzakelijk ervaren. Al te cryptisch? Volg de stappen 1 t/3 op de website http://www.ziekvanzorg.nl
    Ik zou dus zeggen zorgsteedsbeter begint bij een organisatievormdie betere zorg stimuleert.

    Beantwoorden
    • Mauk van Heemstra
      Mauk van Heemstra zegt:

      Beste Herman,
      Wij delen je observaties.
      En voegen daar “lean”-terminologie aan toe.
      Want in “lean”-termen krijgt elke activiteit die niet bijdraagt aan kwalitatief goede zorg (namelijk beantwoordend aan door de cliënt/patiënt/enz ervaren behoefte) de geuzenaam “verspilling”.
      Dat geldt dus net zozeer controle en beheer.
      “Lean” leert vervolgens dat kosten omlaag gaan, de kwaliteit omhoog, elke keer dat je probeert die verspilling te verminderen. Verspilling is er altijd en zal er altijd blijven.
      Máár je leert steeds beter wat kwaliteit is en hoe je die kunt verhogen, elk moment dat je een verspilling probeert te verminderen.
      Fascinerend én inspirerend!

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *