werkdruk.. wat je zélf kunt doen!

Werkdruk is een gevolg van o.a. eisende patiënten, afleidende taken van je eigenlijke werk zoals administratie en verantwoording, eisen uit je omgeving, maar ook van de organisatie van je werkomgeving en de sfeer onder je collega’s en je eigen taakopvatting.
Een manier om daar op korte termijn  praktisch iets aan te doen is het maken van een globale ‚waardestroomanalyse’ met collega’s. Wij nemen het voorbeeld van een eerstelijns praktijk.
Een waardestroomanalyse in 12 stappen:

  1. beleg een sessie van 2 uur met een vertegenwoordiging van collega’s uit je praktijk (tenminste een huisarts, assistente, telefoniste, en een vertegenwoordiger van alle disciplines uit je praktijk en je coördinator)
  2. koop een rol bruin pakpapier (1x10m) bij een kantoorboekwinkel, een rol schilders-afplaktape, een blokje gele post-its en een blokje gekleurde post-its
  3. de sessie:
  4. plak 3 m van de rol pakpapier horizontaal op de muur (met het schilderstape)
  5. vraag de meest analytische en organisatorische deelnemer om het proces te coördineren
  6. laat deze achtereenvolgens alle acties bevragen die een gemiddelde patiënt doorloopt vanaf het overwegen dat hulp wordt gezocht tot en met een diagnose en eventuele verwijzing
  7. laat 2 personen met leesbaar handschrift deze acties, zodra zij worden opgenoemd op een gele post-it schrijven. De sessie coördinator plakt deze op volgorde op het pakpapier
  8. doorloop zo in anderhalf uur een typische gang van een patiënt
  9. gaandeweg zullen deelnemers opmerken dat iets in het proces niet goed loopt: schrijf dat op een rode post-it en plak dat erbij
  10. ook kunnen voorstellen ontstaan om iets handiger of beter te doen: schrijf die op een groene post-it
  11. het laatste half uur besteed je met het benoemen van die verbetervoorstellen (op groene post-its) die direct ingevoerd kunnen worden, of met de minste moeite. En zet je de rode post-its op volgorde van prioriteit waar je het meest last van hebt en iets mee wilt
  12. je eindigt met actoren te benoemen om de verbeteracties uit te voeren en met vervolgvoorstellen te komen om het meest aansprekende probleem aan te pakken

Resultaten van zo’n sessie:

  • een gedeeld beleven van waar je samen in de praktijk last van hebt
  • verbetervoorstellen die je direct in kunt voeren
  • meer gemeenschappelijkheid en een gedeeld gevoel van verantwoordelijkheid
  • enthousiasme om hier verbeteringen in aan te brengen

Als je hiermee eenmaal begint, wil je dit niet meer loslaten; wordt het werk een stuk leuker!
Als je nóg meer wilt: bezoek onze eerstvolgende ervaringssessie.
Dit bericht doorsturen aan anderen? Gebruik de icoontjes links van deze tekst.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *