Hoge werkdruk?

Begin deze maand kwam de LHV met de resultaten van een enquête over de werkbeleving van artsen bij gezondheidscentra.
Uit de enquête blijkt dat bijna 30 procent ontevreden is met de huidige baan. Redenen voor de ontevredenheid zijn o.a. een te hoge werkdruk door te veel andere taken dan patiëntenzorg (64 procent), een te hoge werkdruk door te veel patiënten in te weinig tijd (67 procent) en te weinig zeggenschap bij de invulling van de werkdag (43 procent).
Op werkdruk heb je zelf meer invloed dan je denkt!
Wat kun je zélf doen?
verander de situatie

  • deel je dag zo in, dat je met belangrijke dingen begint, en niet met neuzelarijen
  • zet daartoe je taken voor de dag op volgorde: prioriteer wat écht moet op volgorde. Gun jezelf dat de laagste op je lijst niet gebeuren, Sterker nog: kies daar voor!
  • beperk je mails en telefoontjes tot enkele momenten op een dag (bijv. eind ochtend en eind middag) en beperk die in de tijd!

vermijd stress

  • zeg nee tegen zaken waar je niet voor bent en tegen meer taken dan je op dat moment aan kunt en wilt: elk moment dat je dat niet doet verhoogt je stress
  • denk na over de inrichting van je werkomgeving: dat hoef je maar één keer goed te doen en daarna vast te houden: bijv. je werkplek, niet gestoord worden, enz.
  • geef aan jezelf toe welke gevoelens je hebt en durf daarvoor uit te komen: dat gaan anderen zelfs waarderen!
  • neem verantwoordelijkheid voor hoe je je voelt. Leg dat niet bij een ander of de omgeving

pak de stressor aan

  • is die écht belangrijk? Zo niet mik hem er uit!
  • vermijd perfectionisme. Je professionaliteit is een groot goed; dat is jouw waardetoevoeging: daar mag je tevreden mee zijn, zonder dat je daar in hoeft te blijven excelleren. Goed is goed genoeg
  • als het allemaal te veel wordt: kijk naar wat je wel bereikt en waar je trots op mag zijn!

accepteer wat je niet kunt beïnvloeden

  • eisen die aan je werk gesteld worden, waar je geen invloed op hebt: kies daar voor, of zoek ander werk
  • het gedrag van anderen

neem pauzes en verzetjes

  • zorg voor minstens 3 onderbrekingen per dag (koffie/lunch/thee) waarin je echt tot jezelf komt, dus geen anderen die over werk praten en geen mails
  • organiseer je werk zo, dat je leuke aspecten door de dag heen hebt, lachen is een enorme ontstressor!
  • verbind je met collega’s die je energie geven

en ook…Inderdaad…… beweeg, let op je voeding, cafeïne, suiker, alcohol… enz en slaap genoeg.
Klaar voor een stap dieper? Daarbij kunnen wij je helpen!
Dat gaat over het herschikken van taken tussen jou en je collega’s!
 Met een waardestroomanalyse…

  • krijg je inzicht in welke taken jou stress opleveren, en hoe die anders kunnen worden ingericht.
      • óf door ze te beïnvloeden in volume en/of het moment waarop zij plaatsvinden.
      • óf door te ontdekken dat collega’s het zelfs leuk vinden om die taken over te nemen, of daar beter in zijn.

Vaak blijkt dat taken simpeler kunnen of zelfs vermeden kunnen worden. Taken die je nu als bureaucratisch en stressverhogend ervaart. Ja, je blijkt zelfs in rust, méér patiënten aan te kunnen in minder tijd. Ook patiënten blijken daar ‘beter’ van te worden!
Een waardestroomanalyse is één van de hulpmiddelen die je op weg kunnen helpen om steeds zinniger en zonniger zorg te verlenen, met als gevolg kostenverlaging. Dat helpt je zowel financieel, als in je werkplezier.
Ontdek dit op onze eerstvolgende kennismakingssessie of neem nu contact met ons op voor een toegesneden kennismaking!
Jij en je patiënten worden er beter van!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *