Orde op zaken

De zomerperiode is een mooi moment om tot rust te komen en de boel op te ruimen. Althans, als jij niet de enige bent die je cliënten moet bedienen die niet met vakantie zijn.
Arbeidspsychologe Jessica de Bloom adviseert in haar boek: “De kunst van het vakantievieren” een hele riedel van zaken om goed op vakantie te gaan én om daar langer van te profiteren. Wat je gezondheid en je relaties ten goede komt. Amerikanen die jaren aaneen geen vakantie nemen zijn minder gezond en leven korter. Enkele simpele tips:

  • sport de dag voor je met vakantie gaat, dan worden de stresshormonen sneller afgebouwd.
  • Besteed geld aan ervaringen in plaats van aan spullen.
  • Zorg voor een heerlijke laatste vakantiedag. Die bepaalt hoe je terugdenkt aan de vakantie.
  • Gebruik een andere shampoo of geur, die je thuis weer eens uit de kast trekt als je naar je vakantie verlangt.
  • Begin woensdag met werken, zodat je met een korte eerste week begint.

Zoals wij ook in een eerdere blog aangeven: is het belangrijk om je dagritme, maar ook jaarritme overeind te houden voor je gezondheid en productiviteit. Beide zijn gediend als je in vast ritme werkt en pauzeert. Door de dag heen, je nachtrust, je week(end)-rust en dus ook je jaarrust, door met vakantie te gaan en “alles achter je te laten”.
Als opmaat daarvoor, als het rustiger is, omdat de vergaderingen en drukte alle anderen in de zomermaanden wat minder zijn, is het ook het moment om je boel weer op orde te brengen. Dat geldt bijvoorbeeld je werkruimtes, maar ook je computerbestanden. Zelf heb ik een dag of twee besteed om alle mappen op mijn computer weer eens te bekijken alsof ik een vreemde was. Daarmee ga je ze opnieuw ordenen en nieuwe namen geven. Gaandeweg ontdek je dan dat je zaken minder logisch heb ingedeeld en opgeborgen. Daartussen ook mappen waar je dan in kunt duiken om te ontdekken of ook een niveautje dieper reden tot herordenen is. Daar vind ik steeds de mooiste verrassingen. Pareltjes die je kwijt was geraakt. En zaken die op je op meer plaatsen hebt opgeborgen, dus dubbel. Maar waarmee zij ook daarvoor niet meer traceerbaar waren als je er niet bewust naar op zoek was. Een mooie vondst is ook: de “archief-”, of “historie”-map. Daar stop je alles in wat je niet weg wilt gooien, maar ook niet meer verwacht direct nodig te hebben. Dat maakt het vinden van wat je wél wilt hebben veel eenvoudiger.
Het leuke is, dat dat opruimen ook meteen je geest opruimt. Het geeft een opgeruimd gevoel. Je gaat er lekkerder mee met vakantie, óf het is lekker terugkomen om met opgeruimde geest, bestanden en werkruimte aan te pakken. Ik krijg er nu al weer zin in!
Geïnteresseerd in tips en trucs om je werkdruk blijvend te verlagen? Wij ontwikkelen een programma dat daarop speciaal is gericht. Klik hier om je aan te melden als proefkonijn, en profiteer meteen mee!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *