'Standaard' leuk?

Ik ben de waarde van een standaard gaan waarderen, sinds ik de Lean betekenis daarvan ontdekte. Een van mijn eigen toepassingen: startend met ons eigen bedrijf, zag ik enorm op tegen mijn maandelijkse bijwerken van de administratie. Ãœberhaupt is administreren niet mijn hobby. Toen ben ik het principe van de Lean standaard gaan toepassen. Dat […]

Vakantie of niet: breng je spullen op orde!

Of je wel of niet met vakantie bent, het is een mooie tijd om je spullen op orde te brengen. “5S” is een methode daarvoor. Als je dat in rust doet, is het zelfs een plezier! Thuis óf op je werk. Als je het goed doet, zelfs meditatief! Dus ook een manier om in vakantiestemming […]

Opwekkende vakantielectuur!

Een kakelvers, verrassend inspirerend en vernieuwend boek: „Wijsheid in pacht” van Anne Pastors. Als je uitzicht en hoop wilt op wat wij met onze participatiemaatschappij kunnen en moeten, lees je dat daar! Jawel, óók uitzicht op de WMO-invulling! Geheel in lijn met ook onze overtuigingen vanuit lean denken en doen én Theory U. Niet de zorg […]

Evidence based Lean!

Voor diegenen die zweren bij „evidence basing”: kersverse Nederlandse, zorg- evidence van de effecten van Lean! Marc Rouppe van der Voort promoveerde ruim een week geleden in Maastricht op het terugbrengen van wachtrijen in ziekenhuispoli’s door inzet van Lean. Fascinerend om Marc zich daar met verve te zien verdedigen tegenover een indrukwekkend aantal professoren uit […]

Management door te wandelen….

Management by walking around… stoere uitspraak waar ik geen goede invulling op kon vinden. Lopen over werkvloer. Ja. Dan zie je wat er op de werkvloer gebeurt, onder en door de mensen die het werk doen waar het om gaat. Jaren geleden ervoer ik dat eens tot de president directeur Wisse Dekker van Philips op […]

Koester problemen!

Een permanente verbetercultuur via probleemoplossen. Binnen „lean denken en doen” is een van de basisgedragingen: „los een probleem direct op”. Bij Toyota wordt de lopende band stilgelegd zodra iemand een omissie ontdekt. Trekt aan de „andon”, het signaal dat er iets niet pluis is. Daarop komt de leidinggevende te hulp. Samen lossen zij het probleem […]

Dol-simpel!

Het is te gek welke innovaties op ons afkomen. Dat gaat ons zorglandschap ingrijpend veranderen. Binnen jaren. Daartegenover kun je elk moment beginnen om zelf, heel simpel in kleine stapjes te ontwikkelen op weg daarheen! Dat geeft rust, eigen regie, richting  en energie. Afgelopen vrijdag. Congres „sustainable health care”. 140 vooral jong volwassenen, overwegend geneeskunde studenten. […]

Pasen en Pinksteren vielen samen!

Afgelopen week werd ik blij verrast door drie hoopgevende uitspraken: 1/ Artsen gaan 30 miljoen besparen door zelf te kijken welke behandelingen het beste zijn. Lees het artikel. Geen beter voorbeeld van “lean standaard werk” dan dit! De eigen vakmensen steken de koppen bij elkaar om samen vast te stellen wat de beste manier van […]

Hoopgevende weekend-lectuur!

Vandaag verschenen in Skipr editie van april! Klik hier voor De relatie van LEAN en Theory-U als hoopgevend perspectief voor de zorgsector in deze tijden!.  

tellen, zoeken, raden, wachten, herstellen, stoppen?

…………..weggooien, opslaan, je afvragen, controleren, omlopen, vragen, antwoorden, hertellen…. Als je een van deze bezigheden vaker op een dag (of door de week) doet, verspil je nodeloos energie en tijd. ‚Werkplaatsorganisatie’ is een manier om dit te beperken. LEAN noemt dat „5S-en”. Begin eenvoudig, bijvoorbeeld met je bureau, een kast, of je werkruimte. Materiaal:  3 (verhuis)dozen, […]

werkdruk.. wat je zélf kunt doen!

Werkdruk is een gevolg van o.a. eisende patiënten, afleidende taken van je eigenlijke werk zoals administratie en verantwoording, eisen uit je omgeving, maar ook van de organisatie van je werkomgeving en de sfeer onder je collega’s en je eigen taakopvatting. Een manier om daar op korte termijn  praktisch iets aan te doen is het maken […]

Doen waar je goed in bent

Zondag vorige week sprak ik een logopediste. Weg bezuinigd door eisen van het gezondheidscentrum en onderwijsinstelling. Voor zichzelf begonnen omdat haar doelgroep bewerkelijker is dan gemiddeld zonder compenserende gelden en anders buiten de boot valt. Zij doet nu helemaal waar zij zelf in gelooft. Aanzienlijk dankbaarder met betere respons van cliënten. Niet slechter betaald. De […]